Wednesday, August 22, 2007
Dulu dan sekarang
Dulu, masa Inggeris ada kat Tanah Melayu, orang Melayu pakat nak lawan Inggeris. Sesiapa yang sokong Ingeris dianggap tali barut penjajah dan tak ada maruah di kalangan orang Melayu.

Sekarang, orang Inggeris dah tak ada di Malaysia. Yang ada pun pelancong-pelancong. Tapi orang Melayu berbondong-bondong nak ikut Inggeris dan barat. Sesiapa yang tak ikut dianggap tak moden, kolot, jumud dan tak bertamadun.

.
.

Dulu, masa penjajah nak bawak undang-undang dari Barat, orang Melayu bangkit menentang. Tok Janggut di Kelantan mati digantung kepala ke bawah. Berhari-hari jasadnya dibiar begitu. Haji Abdul Rahman Limbong di Terangganu dibuang negara, dihantar ke Mekah. Oran Melayu bodoh, puji British sebab hantar Haji Abdul Rahman Limbong ke Mekah. Tapi mereka hilang pemimpian berjiwa negarawan. Lepas itu habis undnag-undang Islam dibuang, diganti dengan undang-undang British.

Sekarang, dah 50 tahun merdeka, undang-undang yang kita pakai masih English Common Law. Apa erti walaupun British dah tak ada, tapi kita ditadbir dengan undang-undang Inggeris. Bukankah itu juga namanya dijajah?

.
.

Dulu, bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia) hebat, tersebar ke seluruh dunia. Orang Inggeris belajar cakap Melayu. Orang Inggeris reti berpantun dan bersajak. Orang Inggeris tau tulis dan baca dalam tulisan JAWI! Orang Melayu ada maruah, maruah mereka dihormati oleh orang putih.

Sekarang, orang Melayu sendiri tak reti cakap Melayu. Bahasa JAWI? Haram 3 keturunan, confirm budak-budak sekarang tak reti. Kalau ada pun terlalu sedikit. Sesiapa yang reti Bahasa Inggeris dianggap mulia. Yang tak reti cakap orang putih dianggap kolot. Belajar Matematik dan Sains pun dalam bahasa penjajah. Orang Melayu hina bahasa sendiri. Orang Melayu dah tak ada maruah. Apa UMNO buat? Angkat keris dalam perhimpunan agung? Hangit!!!

.
.

Dulu, Hang Tuah cakap, “Takkan Melayu hilang di dunia”. Orang Melayu bangga dengan bangsa sendiri. Mereka bepegang kepada agama dan adat sebagai sistem hidup.

Sekarang, orang Melayu cakap “I feel stupid when I speak in Malay”. Orang yang cakap tu tak salah. Sistem hidup rosak dan salah dan mengeluarkan produk-produk seperti itu. Agama hilang, adat entah ke mana. Siapa yang ‘cipta’ paradigma, persepsi, sistem hidup dan suasana begini? Orang Melayu sendiri.

.
.
.

Kepada Orang Cina, India dan bukan Melayu yang baca entri ini, saya adalah orang Melayu. Saya bangga saya Melayu. Saya orang Islam. Saya bangga saya Islam. Tapi manusia sekaum dan seagama dengan saya telah memalukan bansa dan agama saya.

Orang Melayu pernah kuat, tapi kenapa sekarang mereka lemah. Kenapa?

Seorang bekas Menteri Britain pernah berkata: “Don’t blame the Arabs. They are lions, but they are ruled by the donkeys.”

Itu orang Arab. Melayu macamana?
posted by Awan Badai @ 8:17 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 


SHARINGAN:
Not only meets the EYE


"Lihat, belajar, aplikasi dan pengaruhi..."

Photobucket - Video and Image Hosting

Dell Coupon Code
Hit Counters
Online Users

Locations of visitors to this page

Malaysian Muslim Blogs

 
About Me

Name: Awan Badai
Home: Indera Mahkota, Pahang, Malaysia
About Me:
See my complete profile

Shout Box





Previous Post
Archives
Template By
Free Blogger templates