Tuesday, May 22, 2007
Sejarah yang tidak akan dilupai
Intanbul, 2003 - Liverpool ketinggalan 0-3 kepada AC Milan pada separuh akhir pertama ketika final Liga Juara-Juara 2005. Tetapi Steven Gerrard mengetuai kebangkitan Liverpool pada separuh masa kedua menyamakan kedudukan kepada 3-3. Liverpool kemudiannya menjuarai kejohanan melalui jaringan penalti penentuan.

Sesiapa sahaja peminat bola sepak pasti mengetahui sejarah ini. Dan sejarah ini telahpun tercatat menggambarkan kehebatan Liverpool bangkit dari dibelasah pada 45 minit pertama. Dan pastinya sejarah ini akan terus disebut-sebut selagi permainan bola sepak masih wujud di muka bumi. Tiada siapa boleh menafikan, ia memang suatu yang hebat.

Tetapi, berbangga dengan sejarah sahaja tidak cukup. Yang kita hadapi adalah sekarang dan masa depan. Usaha yang perlu dilakukan adalah mencorakkan sekarang dan masa depan agar ia akan terus terlakar sebagai sebuah sejarah yang akan diingati.

24 Mei ini, di Stadium Olimpik Athens, sekali lagi Liverpool dan AC Milan bertemu. Maka satu lagi sejarah akan terlakar...

Mahasiswa dan Sejarah

Suatu ketika dahulu, mahasiswa begitu vokal dalam isu-isu tanahair. Demonstrasi Baling dan Tasik Utara adalah antara sejarah besar yang telah diukir dalam plot kebangkitan mahasiswa. Era reformasi pada 1998 juga menyaksikan mahasiswa turut bangkit bersama kebangkitan rakyat.

Namun, sejarah adalah sejarah. Masa depan pula isu yang berbeza. Sekarang adalah period kemurungan gerakan mahasiswa. Apakah ini sejarah yang ingin kita tinggalkan untuk generasi akan datang?

Walau apapun halangan dan cabaran, ia tidak sepatutnya merencatkan keaktivisan mahasiswa, khususnya mahasiswa Islam. Tidakkah mereka belajar, Nabi Muhammad SAW dan para sahabat telah menempuh suatu period yang paling sukar dalam sejarah? Namun, dek kerana keyakinan terhadap kebenaran dan keadilan Islam yang tidak berbelah bahagi, mereka terus berjuang walaupun menjudikan nyawa dan darah. Hasilnya.. seluruh dunia dapat mengecap nikmat Islam.

Belum terlambat untuk gerakan mahasiswa Islam kembali mengorak langkah. Zaman berbeza memerlukan pendekatan berbeza.

Bolehkah kita kembali melakar sejarah yang hebat? Pastinya ia bukan suatu yang mustahil. Ciptalah sejarah yang tidak akan dilupai...
posted by Awan Badai @ 6:49 PM  
2 Comments:
  • At 8:07 AM, Blogger bang_gugar said…

    salam,

    sejarah berulang lagi.. iaitu pertemuan kedua2nya..

    tetapi sejarah baru pula tertulis.. libepul kalah 2-1..

    ops.. tumpang lalu ya...

    (",)<

     
  • At 10:00 AM, Blogger Awan Badai said…

    Mujurlah ia tak akan dimasukkan dlm subjek sejarah SPM... hehe<

     
Post a Comment
<< Home
 


SHARINGAN:
Not only meets the EYE


"Lihat, belajar, aplikasi dan pengaruhi..."

Photobucket - Video and Image Hosting

Dell Coupon Code
Hit Counters
Online Users

Locations of visitors to this page

Malaysian Muslim Blogs

 
About Me

Name: Awan Badai
Home: Indera Mahkota, Pahang, Malaysia
About Me:
See my complete profile

Shout Box





Previous Post
Archives
Template By
Free Blogger templates