Tuesday, February 20, 2007
Anjal tetapi Tetap
Masih jelas di ingatan Awan, ketika masih di sekolah menengah, senior-senior sering memberi tazkirah di masjid selepas solat Maghrib sementara menunggu waktu Isya'. Naqib Awan juga sering mengingatkan dalam usrah:

Salah satu dari ciri-ciri Islam ialah: Thabat wa Murunah. Fleksibel. Tetap tetapi anjal. Ia adalah fleksibel dan anjal dari sudut pelaksanaan, tetapi tetap dari sudut prinsip

Masih ingat
Ruqqaya Al Ghasara, pelari pecut wanita dari Bahrain yang menjuarai lari pecut di Sukan Asia di Doha tahun lepas?

“Menutup aurat tidak boleh dijadikan penghalang kepada wanita Islam aktif dalam bersukan kerana ia sedikit pun tidak menganggu seseorang maju dalam sukan”

(petikan ucapan Ruqqaya ketika dijemput oleh Kerajaan Negeri Kelantan ke Nisa' Games 2007.)

Sebagai sebuah kerajaan yang berlandaskan Islam yang mamahami prinsip-prinsip Islam, maka ini adalah antara bukti komitmen Kerajaan Negeri Kelantan:

1. Kelantan cipta pakaian khas untuk atlet wanita

2. Nisa' Games 2007 di Kelantan

Nah! Awan ingin mengetengah beberapa mesej dari isu ini:

1. Kerajaan Kelantan telah membuktikan komitmen mereka dalam memartabatkan maruah kaum wanita. Mencari dan membuka peluang agar wanita dapat melakukan aktiviti kesukanan tetapi pada masa yang sama menjaga maruah dan martabat mereka dengan memelihara hukum-hukum Islam yang qat'i dalam bab melindungi aurat.

2. Ini sabagai tempelak kepada puak Islam Liberal (baca: Sister In Islam, JIL, Artikel 11 dll). Siapa kata hukum Islam membawa kemunduran? Siapa kata Islam menyusahkan? Siapa kata Islam tidak memelihara martabat wanita? Islam sesuai untuk dulu, kini dan selamanya dan Islam sesuai untuk sesiapa sahaja melangkaui sempadan kaum, negeri, bangsa dan negara.

3. Siapa yang lebih komited dalam memartabatkan maruah kaum wanita? Cuba bandingkan dengan so-called kerajaan Negara Islam yang membiarkan wanita dimanipulasi sepenuhnya oleh media demi keuntungan material tanpa sebarang tindakan. Adakah so-called kebebasan ini yang diinginkan, hingga wanita digadai maruah dan menjual tubuh mereka demi wang? What the hell of dignity are you talking about?!

4. Ini juga tanda keupayaan Kerajaan Kelantan dalam membawa kaedah alternatif dalam bidang-bidang yang memerlukan. Pastinya masih kita ingat Konsert Tautan Kasih yang dianjurkan oleh Kerajaan Kelantan suatu ketika dahulu. Sebagai kerajaan yang menggunakan politik untuk kepentingan dakwah, maka ini adalah contoh alternatif bagi menyelesaikan konflik sosial sekarang.

(Konsert Tautan Kasih di You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=dxFA-znugrE)

5. Ini salah satu ciri model waiting government yang kita tunggu-tunggu. Rakyat telah bosan dengan kebobrokan sistem sosial yang sedia ada. Kami perlukan model baru untuk menggantikan sistem lama yang serba-amat-terlalu bermasalah.

6. Di mana media dan puak-puak berkenaan yang lantang mengkritik Kerajaan Kelantan tatkala mereka memperkenalkan hukuman denda kepada individu yang didapati berpakaian menjolok mata suatu ketika dahulu? Mereke bercakap tentang kebebasan, tentang maruah dan martabat wanita. Di mana kamu bila mana Kerajaan Kelantan membuktikan komitmen untuk membela kaum wanita? Tapi, apa kamu dah buat? Sekali lagi, maruah, martabat apa yang kamu perkatakan?

It is better to light a candle than to curse the darkness.

Tahniah untuk Kerajaan Negeri Kelantan. Ini bukan hanya lilin, tapi fajar yang menyinsing yang bakal menerangi kegelapan jahiliyyah Malaysia.

Tahun ni Awan dah boleh mengundi. Yahoo!!!

PRK ke-12. Aku tunggu kau!!!
posted by Awan Badai @ 11:46 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 


SHARINGAN:
Not only meets the EYE


"Lihat, belajar, aplikasi dan pengaruhi..."

Photobucket - Video and Image Hosting

Dell Coupon Code
Hit Counters
Online Users

Locations of visitors to this page

Malaysian Muslim Blogs

 
About Me

Name: Awan Badai
Home: Indera Mahkota, Pahang, Malaysia
About Me:
See my complete profile

Shout Box





Previous Post
Archives
Template By
Free Blogger templates