Saturday, July 29, 2006
Sinergi II

Perhatikan langkah disiplin yang perlu dilakukan dan dipatuhi oleh seseorang sebelum melakukan ilmu pencantuman badan. Apakah akibatnya jika mereka melakukan kesalahan seperti yang dilakukan oleh Trunks dan Goten?

1. Kedua-dua individu mesti mempunyai saiz badan hampir sama. Seperti Trunks-Goten dan Goku-Bezita


Kedua-dua pihak mesti mencari titik persamaan untuk melakukan gabungan kuasa. Fitrah manusia itu dilahirkan berbeza-beza. Rambut sama hitam (walaupun ada yang kaler rambut jadi warna-warni), tapi hati lain-lain. Maka hormatilah perbezaan yang ada. Tokoh Ikhwanul Muslimin, Imam Hassan Al-Banna menyebut, “Bersatulah dalam perkara dasar dan berlapang dadalah dalam perkara cabang”.

2. Samakan ‘kuasa berlawan’. Bagi yang mempunyai ‘kuasa berlawan’ yang lebih tinggi seperti Trunks, maka hendaklah dia merendahkan kuasanya

Mengutamakan kepentingan kolektif dan megenepikan kepentingan peribadi dalam bekerja. Walaupun sesetengah daripada kita mempunyai kepentingan tersendiri, maka kita mestilah mengutamakan kepentingan gerak kerja dan organisasi. Tidak ada guna gabungan kuasa dilakukan jika salah satu pihak lebih mengutamakan kepentingan peribadi dari kepentingan kerjasama. Utamakan yang lebih utama. Nabi Muhammad ada menyatakan, “Pertolongan ALLAH itu adalah bersama jamaah”.

3. Patuhi langkah-langkah dan disiplin yang ditetapkan.

Disiplin adalah sesuatu yang amat penting dalam gerak kerja dan orgnisasi. Tanpa disiplin, walau sehebat manapun seseorang, walau sebesar manapun organisasi, walau sesempurna manapun perancangan, maka semuanya akan menemui kegagalan. Peristiwa Perang Uhud telah mengajar kita kesan dari tidak berdisiplin daqn melanggar peraturan bekerja.

4. Akibat tidak berdisiplin

Trunks dan Goten telahpun menerima pengajaran kerana melanggar disiplin yang ditetapkan. Hasil percantuman mereka hanya melahirkan satu jasad yang lebih lemah dan tidak bertenaga. Bak kata orang, “Ditiup pun rebah!”. Begitulah akibatnya jika tidak berdisiplin. Akibat yang sama akan menimpa sebaran jenis pakatan organisasi. Mereka bukan sahaja tidak akan mencapai objektif, bahkan akan menjadikan usaha mereka lebih lemah dari sepatutnya.

Apakah contoh realiti sinergi yang telah dilakukan?

1. Angkatan Perpaduan Ummah : Pakatan politik antara PAS dan Semangat 46 pada tahun 1990. Hasilnya, mereka berjaya memenangi Kelantan dalam Pilihanraya 1990

2. Barisan Alternatif (BA): Political engangement antara Parti Islam SeMalaysia (PAS) + Parti KeADILan Nsional (ADIL)+ Parti Rakyat Malaysia (PRM) + Democratic Act Party (DAP) pada 1999. Hasilnya, mereka telah mencetuskan fenomena reformasi di Malaysia. Mereka juga berjaya menyapu bersih kerusi di Kelantan, menawan Terengganu dan menguasai kebanyakan DUN dan Parlimen di Malaysia dalam Pilihanraya pada tahun 1999.
posted by Awan Badai @ 9:13 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 


SHARINGAN:
Not only meets the EYE


"Lihat, belajar, aplikasi dan pengaruhi..."

Photobucket - Video and Image Hosting

Dell Coupon Code
Hit Counters
Online Users

Locations of visitors to this page

Malaysian Muslim Blogs

 
About Me

Name: Awan Badai
Home: Indera Mahkota, Pahang, Malaysia
About Me:
See my complete profile

Shout Box





Previous Post
Archives
Template By
Free Blogger templates